Sistemul RO e-Transport reprezintă o inițiativă digitală destinată să asigure și să eficientizeze monitorizarea transportului rutier de mărfuri, lansată în anul 2022. Integrarea acestui sistem în strategia de business aduce nu numai avantaje, ci și provocări pentru care trebuie identificate soluții adecvate. Aflați în continuare cum să implementați soluții software care simplifică procesul de declarare a datelor în sistemul RO e-Transport, cu eficiență maximă pentru afacerile voastre.
Sistemul RO e-Transport: avantaje și provocări pentru business-uri din diferite domenii
RO e-Transport este o inovație digitală promovată de Ministerul Finanțelor, proiectată să permită o monitorizare precisă a transporturilor pe teritoriul României și să eficientizeze fiscalizarea mărfurilor, conform legii. Sistemul constă într-o platformă software performantă cu o infrastructură hardware ce asigură accesul la multiple baze de date și procesarea eficientă a informațiilor. Prin intermediul acestei platforme, ANAF monitorizează pe teritoriul României transporturile rutiere de mărfuri din categoria bunurilor cu risc fiscal ridicat și transporturile rutiere internaționale de bunuri.
Avantajele sistemului RO e-Transport pentru afaceri
- Transparența și conformitatea: RO e-Transport ajută companiile să se conformeze reglementărilor locale și europene, oferind un control mai bun asupra documentelor necesare transportului de mărfuri și impozitării;
- Eficiența operațională: La declararea datelor despre mărfuri și cursa aferentă, sistemul generează automat un cod UIT, identificator unic al transportului mărfurilor declarate pentru cursa respectivă. Prin digitalizarea proceselor, se elimină depunerea fizică a documentelor cu datele legate de transport și mărfuri și se reduce timpul necesar pentru verificări și controale;
- Reducerea fraudelor: Monitorizarea electronică ajută la detectarea și prevenirea neregulilor și a evaziunii fiscale.
Provocările sistemului RO e-Transport pentru afaceri
- Rezistența la schimbare: Trecerea la noile tehnologii nu este un proces ușor de acceptat, mai ales de către utilizatorii care sunt obișnuiți să folosească metode tradiționale, nedigitale;
- Implementarea: Adaptarea la un sistem nou necesită timp pentru instruirea utilizatorilor. Fiecare firmă trebuie să aibă cont în Spațiul Privat Virtual (SPV), pentru că din SPV utilizatorul accesează sistemul fie direct, fie printr-o aplicație care îi facilitează procesul de declarare date;
- Problemele tehnice și de conectivitate: Fiabilitatea sistemului depinde de tehnologiile disponibile și de infrastructura digitală, care pot fi inegale în diferite regiuni. În plus, pot apărea blocaje dacă numărul utilizatorilor care utilizează simultan sistemul este prea mare.
Cum să integrați eficient sistemul RO e-Transport în strategia de business
Integrarea eficientă a sistemului RO e-Transport în strategia de business a unei companii care deține mărfuri ce trebuie declarate și/sau operează în domeniul transportului de mărfuri se poate face direct sau indirect (mediat).
Cele mai citite articole
Sistemul RO e-Transport poate fi accesat direct în cazul în care declarantul deține toate datele legate de mărfuri și vehiculul utilizat pentru fiecare cursă, fiindcă deține un parc auto propriu și își gestionează singur transportul. Accesul direct la platformă (adică introducerea manuală a datelor pentru fiecare cursă în parte) este însă rentabil doar în cazul în care volumul mărfurilor și numărul curselor de declarat este mic, iar completarea datelor nu necesită prea mult timp.
Există și situația în care o firmă declarantă nu deține toate datele, deoarece colaborează cu transportatori pentru efectuarea curselor pe teritoriul României și trebuie să le solicite acestora informațiile strict legate de vehiculele utilizate pentru a obține codurile UIT. Astfel, colectarea în prealabil a tuturor informațiilor înseamnă practic alocarea unui timp mai mare pentru declararea datelor.
Pentru optimizarea timpilor de completare a informațiilor și asigurarea unui grad înalt de acuratețe a datelor se recomandă folosirea soluțiilor software RO e-Transport, aplicații special dedicate simplicării procesului de declarare a datelor prevăzute de lege. Procesul de obținere a codului pe care orice șofer e obligat să îl aibă la plecarea în cursă poate fi mult mai simplu și mai rapid dacă, pentru orice transport, toate părțile implicate utilizează aceeași soluție software ca să declare în sistemul RO e-Transport datele de care dispune.
Pregătirea inițială pentru implementarea unei soluții software RO e-Transport
- Analiza internă: Începeți prin a evalua tipul de date de care dispuneți și identificați nevoile specifice de raportare. Puteți introduce manual, de fiecare dată, în sistemul RO e-Transport datele necesare fără erori și fără să pierdeți prea mult timp? Dacă da, puteți accesa direct acest sistem. Dacă nu, luați în calcul utilizarea unei soluții software RO e-Transport;
- Consultarea și feedback-ul: Discutați cu cei care vor folosi sistemul RO e-Transport pentru a înțelege așteptările și reticențele lor. Feedback-ul lor este important pentru stabilirea modului de utilizare (direct sau mediat) a sistemului în activitățile zilnice. Dacă vreți să economisiți timp, optați pentru un acces mediat de o solutie software RO e-Transport care, printre altele, memorează seturile de date ce se repetă la declararea fiecărei curse, înregistrează istoricul tranzacțiilor precedente și codurile obținute pentru verificări ulterioare și vă permite selecția unor elemente standard (coduri) din liste.
Planificarea tehnică și logistică a implementării unei soluții software RO e-Transport
- Selectarea tehnologiei adecvate: Pentru simplificarea și accelerarea procesului de declarare date, alegeți soluții software compatibile cu sistemul RO e-Transport, care pot fi integrate ușor în infrastructura existentă. Un exemplu în acest sens este soluția software xTrack ReT, o platformă specială lansată de Axes Software în sistem SaaS, ce asigură automatizarea transferului de date dintre declaranți și sistemul RO e-Transport;
- Integrarea în ecosistemul informatic existent: Pentru a prelua automat datele necesare (cum ar fi detalii despre vehicule, șoferi, mărfuri), aplicația xTrack ReT poate fi conectată la alte sisteme folosite de utilizatori (WMS, TMS etc.). Se asigură astfel acuratețea informațiilor și o reducere a timpilor necesari completării datelor și obținerii codului UIT.
Comunicare instituțională și colaborare cu partenerii de business
- Colaborarea cu autoritățile: Direct sau mediat, prin soluțiile software RO e-Transport, mențineți o comunicare constantă cu autoritățile responsabile de gestionarea sistemului RO e-Transport și vă asigurați că firma respectă toate cerințele legale;
- Colaborarea cu partenerii: Utilizând soluția xTrack ReT, stabiliți canale de comunicare eficiente atât în interiorul companiei, cât și cu partenerii, pentru a menține toate părțile informate și angajate în utilizarea sistemului. Aveți posibilitatea de a vă selecta partenerul de transport din lista pe care o creați și îi dați astfel posibilitatea de a introduce datele lipsă, fără însă a vizualiza tokenul vostru.
Alegeți soluții software care facilitează procesul de declarare a datelor în sistemul RO e-Transport și vă permit să porniți repede la drum, cu marfa și codul UIT obținut. Selectați aplicații specializate, cu funcționalități care acoperă toate situațiile din domeniul declarării transporturilor ce fac obiectul monitorizării, conform reglementărilor în vigoare, și veți constata cât de ușor devine tot.